Kvalitet gennem dialog
Regionshospitalet Gødstrup har et Brugerråd for at styrke dialogen med patienter og pårørende.
Rådet består af repræsentanter for patienter, pårørende og patientforeninger.
Patientens stemme i centrum
Patienter og pårørende er eksperter i deres eget liv og sygdom.
Deres erfaringer og oplevelser i mødet med hospitalet giver vigtig viden, som vi bruger til at udvikle kvaliteten af vores behandling og service.
Brugerrådets rolle
Brugerrådet har fået en ny form:
- Fremover arbejder rådet primært projektorienteret.
- Rådet fungerer som et ekspertudvalg, som hospitalet kan trække på, når der er behov for borgerperspektiver.
- En gang om året mødes Brugerrådet og deler status og erfaringer fra de projekter, det har deltaget i.
Opgaver og bidrag
Brugerrådet er med til at:
- forbedre skriftlig patientinformation
- komme med ideer til bedre patientforløb
- rådgive og være sparringspartner i særligt relevante områder
- tage aktuelle emner og problemstillinger op
Sammensætning
Brugerrådet består af:
- patienter og pårørende med erfaring fra et forløb på hospitalet
- repræsentanter fra patient- og pårørendeforeninger
- borgere uden sundhedsfaglig baggrund
- enkelte sundhedsprofessionelle
Rådet sammensættes, så forskellige erfaringer og perspektiver er repræsenteret. Det er forankret under hospitalsledelsen, og formanden vælges blandt medlemmerne.
At være medlem af brugerrådet
Hvad får du ud af at være med?
Som repræsentant kan du forvente:
- at præge udviklingen af hospitalet i samarbejde med ledere og medarbejdere
- at din indsats kommer både patienter og pårørende til gode
- en spændende og udfordrende opgave med mulighed for faglig og personlig udvikling
- et grundigt introduktionskursus
- at blive taget godt imod af mødedeltagere og mødeleder, som er lyttende og læringsvillige
Forventninger til dig
Som brugerrådsrepræsentant forventer vi, at du:
- deler dine erfaringer åbent
- overholder tavshedspligt
- ser helheden frem for enkeltstående patientforløb
- er interesseret i meningsfulde forandringer
- er lærings- og løsningsfokuseret
- viser respekt og åbenhed overfor andre
Der er ingen krav til uddannelse, og du behøver ikke tidligere erfaring som brugerrepræsentant.
Du kan få refunderet kørsel og tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med møderne. Benyt skemaet: Kørselsrefusion (kun for medlemmer af Brugerrådet ved Regionshospitalet Gødstrup).
Mød brugerrådet
Brugerrådet medlemmer


Rikke Degn
Formand for brugerrådet / Sygeplejefaglig direktør
Tlf. 2819 4002


Allan Bergholt
Medformand for brugerrådet
Repræsentant for Parkinsonforeningen
Hvorfor er du med i Brugerrådet?
Jeg har været med til at starte et brugerråd på Neurologisk Ambulatorium i Holstebro, hvor jeg har oplevet, at vi som brugere kan få indflydelse på fremtidens hospital.
Jeg ser arbejdet i Brugerrådet som en mulighed for at være med til at påvirke udviklingen i fremtidens hospital på en positiv og konstruktiv måde.
Repræsentanter for patienter og pårørende


Bjarne M. Vestbjerg
Pensioneret logistikchef - nu fritidslandmand
Hvorfor er du med i Brugerrådet?
Jeg blev opfordret til at blive medlem, fordi jeg på grund af blandt andet tyktarmskræft, diabetes 2 og blodprop har stiftet bekendtskab med arbejdsgangene på sygehusene i Roskilde, Køge, Herning og Holstebro.
Jeg vil gerne bidrage til at forenkle disse arbejdsgange, så man undgår unødigt papirarbejde med gentagelser på gentagelser, og giver læger og personale mere tid til patienten.


Lone Machmüller
Sygeplejerske med mange års erfaring fra det private erhvervsliv
Hvorfor er du med i Brugerrådet?
Som medlem vil jeg gerne medvirke til gode oplevelser i bekendtskabet med systemet både som syg og rask, patient og/eller pårørende.
Jeg er især interesseret i det nye sygehus i Gødstrup og har særligt fokus på en god og gnidningsfri overgang i forbindelse med udskrivelsen.


Birthe Matzen
Hvorfor er du med i Brugerrådet?
Jeg er medlem af brugerrådet, fordi jeg tror på den gode kommunikation / dialog mellem patient, pårørende og behandler. Det vil styrke forståelsen og give en mere sikker behandling, når patienter og pårørende inddrages bedre i behandlingen.
Det bør være en selvfølgelighed løbende at få "plukket de lavt hængende frugter", - der er ofte "billige" ændringer til stor gavn for patienter, pårørende og behandlere.
Mine fokusområder er ordentlighed og bedre forhold for patienter, pårørende og personale, mere fokus på unge patienter mellem 15 - 30 år, ønsker om nytænkning/tilbud af "baby luge" i Midt og Vestjylland, samt løbende udvikling af inddragelse af patienter og pårørende.


Tiaheswery Thiaharaja
Ergoterapeut - arbejder i Integrations området
Hvorfor er du med i Brugerrådet?
Jeg sidder i Brugerrådet, fordi jeg håber med min deltagelse at kunne bidrage til optimale forhold for patienter og pårørende og fremme den gensidige respekt mellem patient og sundhedsvæsnet. Jeg har stor lyst til at hjælpe og til at påvirke hospitalets udvikling i en positiv retning, og vil gerne være talerør for anden etniske baggrund medborgere.
Jeg har selv gennemgået sygdomsforløb på Holstebro sygehus. Derudover har jeg oplevet sundhedsvæsnet i forbindelse med min mors nyresygdom og derfor kan jeg bidrage med mine erfaringer i sundhedsvæsnet.


Karina Kragelund
Erhvervssproglig Bachelor & salgs- og projektkoordinator
Hvorfor er du med i Brugerrådet?
Jeg fik kendskab til Brugerrådet under et Åbent Hus arrangement på Gødstrup Sygehus i efteråret 2019 og synes, det lød som en rigtig spændende mulighed for at bidrage med input til endnu højere kvalitet og til at patienter og pårørende får den bedst mulige oplevelse før, under og efter kontakten med sygehuset.
Patienten skal være centrum i sin eget forløb, og det sikres ved klar og effektiv kommunikation mellem de involverede parter.


Hvorfor er du med i Brugerrådet?
Som medlem af brugerrådet, får jeg mulighed for at formidle mine erfaringer og oplevelser som både patient og pårørende.
Jeg ser det som et godt samarbejde mellem brugere af sygehuset og fagpersonalet.
Arbejdet i brugerrådet, som jeg ser det, er at styrke dialogen mellem patient, pårørende og personale, samt få frembragt nye forslag fra patienter og pårørende.
Jeg mener det er vigtigt, at brugerrådet er sammensat af forskellige personligheder, med god spredning i alder, køn, uddannelser og livserfaringer. På den måde kan der gives rum til mange forskellige synspunkter på de emner der skal drøftes/ arbejdes med i brugerrådet.


Helle Rosenlund
Hvorfor er du med i Brugerrådet?
Jeg har gennem de seneste år været patient på klinik for øjensygdomme.Min rolle i brugerrådet er gennem respekt og åben, konstruktiv dialog at bidrage til udvikling af "verdens bedste sygehus".
Konflikter, misforståelser og utilsigtede hændelser kan aldrig helt undgåes men kan tjene som et konstruktivt grundlag for at skabe rammerne for en god patient/pårørende oplevelse. Dette vil jeg gerne bidrage til med respekt for personalets arbejdsvilkår.
Repræsentanter for patientforeningerne


Birgit Hagen
Repræsentant for Gigtforeningen, Region Midtjylland
Tlf. 5361 2611


Allan Bergholt
Medformand for brugerrådet
Repræsentant for Parkinsonforeningen
Hvorfor er du med i Brugerrådet?
Jeg har været med til at starte et brugerråd på Neurologisk Ambulatorium i Holstebro, hvor jeg har oplevet, at vi som brugere kan få indflydelse på fremtidens hospital.
Jeg ser arbejdet i Brugerrådet som en mulighed for at være med til at påvirke udviklingen i fremtidens hospital på en positiv og konstruktiv måde.
Proceskonsulenter ved Kvalitet og Udvikling, Regionshospitalet Gødstrup
Birgitte Ostersen
Kvalitets- og Digitaliseringschef
Tlf. 7843 8710
Hvorfor er du med i Brugerrådet?
Jeg er med i Brugerrådet, fordi jeg mener det skal være en naturlig del af hospitalets virke at inddrage patienter og pårørende i udviklingen af hospitalet og hospitalets aktiviteter på alle niveauer.
Jeg tror på, at dialog med patienter og pårørende er med til at kvalificere både de overordnede beslutninger og behandlingskvaliteten for den enkelte, når rammerne for inddragelse er til stede.
Charlotte Mouritsen
Kvalitetskonsulent og tovholder for Brugerrådet
Tlf. 2095 2301
Hvorfor er du med i Brugerrådet?
Jeg oplever, at Brugerrådet har en helt uundværlig betydning for kvaliteten på sygehuset.
På møderne gentænkes, udforskes og sættes der nye standarder for patienters og pårørendes møde med vores sygehus og samarbejdspartnere.
Der deles værdifulde erfaringer og der opstår nye ideer til, hvordan man kan optimere rammerne for involvering, medbestemmelse og handlemuligheder.
Eksempler på hvad vi laver
Brugerrådet har været med til at udvikle hospitalets pejlemærker for inddragelse af patienter og pårørende.
Patientinddragelse
- Altid med mig, altid for mig.
- Ingenting om mig, uden mig.
- Hvad har betydning for mig?
Pårørendeinddragelse
Vi – ansatte i Regionshospitalet Gødstrup - vil:
- Samarbejde med dig – hvordan skal vi gøre det?
- Støtte dig i din rolle som pårørende – hvad har du brug for hjælp til?
- Løbende sammen følge op på vores aftaler og justere planen efter behov.
Nedenfor kan du se flere eksempler på brugerrådets arbejde: