Om afsnittet

Sygdomme vi behandler

I Almen Neurologisk Sengeafsnit bliver du indlagt, hvis du har sygdomme i hjernen, som ikke skyldes stroke. Her indlægges patienter til udredning, pleje, behandling og rehabilitering ved f.eks. epilepsi, parkinson, multipel sklerose, ALS, kræft, infektion, hovedpine og en række andre diagnoser.

Du bliver indlagt i forbindelse med en planlagt operation/behandling/undersøgelse. Du kan også blive indlagt akut.

En indlæggelse kan vare fra få timer til flere dage. Det afhænger af, hvad du skal behandles for. I dit indkaldelsesbrev kan du se, hvor lang tid du skal forvente at være indlagt.

Faggrupper du møder

Når du kommer i afsnittet, møder du forskellige faggrupper.

  • Læger
  • Sygeplejersker
  • Social- og sundhedsassistenter
  • Ergoterapeuter
  • Fysioterapeuter
  • Logopæder
  • Neuropsykologer
  • Serviceassistenter
  • Diætister
  • Køkkenpersonale
  • Sekretærer

Du kan derudover møde studerende og elever, der har opgaver alt efter, hvor de er i deres uddannelse.

Du kan blive spurgt, om du vil deltage i forskningsprojekter. Det er altid frivilligt, om du vil være med.

Vores undersøgelser og behandlinger

I Almen Neurologisk Sengeafsnit har vi udarbejdet information om undersøgelser og behandlinger samt vejledninger inden for relevante emner.

Se oversigt undersøgelser og behandlinger 

Før du kommer

Læs dit indkaldelsesbrev

Du bliver enten indlagt akut uden aftale eller du kan blive indlagt planlagt i Almen Neurologisk Sengeafsnit.

Indlægges du akut kan en indlæggelse vare fra få timer til flere dage. Det afhænger af, hvad du skal behandles for. Du bliver informeret af personalet i afdelingen om, hvor lang tid du skal forvente at være indlagt efter den indledende udredning.

Hvis din indlæggelse er planlagt modtager du et indkaldelsesbrev.

Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post eller som  almindeligt brev, hvis du er fritaget fra Digital Post.

I brevet finder du information om:

  • hvor og hvornår du skal møde op
  • hvad der skal ske under indlæggelsen
  • hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde 
  • hvad du evt. skal gøre hjemmefra.

Forbered dig

Det er vigtigt, at du forbereder dig og læser den information, du får i dit indkaldelsesbrev. 

Der kan være flere ting, som du skal forberede. Forberedelserne kan f.eks. være, at du skal:

  • faste
  • arrangere hjemtransport
  • købe smertestillende

Læs derfor dit indkaldelsesbrev og alle bilag grundigt.

Husk at medbringe

Det skal du have med:

  • dit sundhedskort (sygesikringsbevis)
  • din faste medicin i original indpakning
  • toiletsager
  • hjælpemidler, som for eksempel plejeprodukter, kørestol, rollator, CPAP, sårplejeprodukter, briller og høreapparater
  • behageligt tøj og hjemmesko
  • evt. computer, læsestof eller anden underholdning
  • evt. opdateret medicinliste

Vi vil også gerne vide, hvilke vitamin- eller kosttilskud, du evt. tager. Dette gælder også, hvis du tager naturmedicin.

Vi opfordrer dig til at lade smykker og værdigenstande blive derhjemme, da tyveri desværre kan ske. Vær opmærksom på, at det er din indboforsikring, der skal dække, hvis du får stjålet noget på hospitalet. 

Mens du er indlagt

Reception i Neurologisk Sengeafsnit

Modtagelse

Når du kommer, bliver du modtaget af en fra plejegruppen og af en læge, som vil skrive din journal og planlægge din behandling. Derudover kan du få taget blodprøver og lavet andre undersøgelser alt afhængig af din tilstand.

Sengestue og faciliteter

Du får din egen stue med eget toilet eller bad.

På stuen er der en briks, som kan slås ned, hvis du har en pårørende, der gerne vil overnatte. 

Der er også et fjernsyn på stuen og tablet ved sengen.

Der er gratis wifi på stuen. Det hedder RegionMIDT-Gaest, og du logger ind med dit cpr-nummer.

I afsnittet har vi en spise/opholdsstue, hvor både du og dine pårørende er velkomne til at opholde jer. Her kan man både spise, men også sidde ved større borde end det er muligt på din egen stue.

Mad og drikke

Der er ingen faste spisetider, så du kan bestille mad og drikke hele dagen.

Både mad og drikke bestilles i app'en 'Min Mad', som du finder på stuens tablet eller på din egen telefon eller tablet via siden minmenu.rm.dk. Personalet kan hjælpe dig med at bestille, hvis du har brug for det.

Ernæring er en del af din behandling, og under indlæggelsen er den mad, du kan bestille nøje afstemt med dine behov for næringsstoffer. Vi tager naturligvis også hensyn til særlige behov som f.eks. allergier, religiøse forbehold og kostformer med restriktioner. Spørg personalet når du kommer, så kan vi hjælpe med at bestille den rette kost.

Din pårørende er velkomne til at spise sammen med dig.
Mad til pårørende skal altid bestilles også via app'en 'Min Mad'. Vælg  "Pårørende Madbestilling". Betaling sker via MobilePay.

Dagens forløb

I løbet af en dag foregår der mange forskellige ting.

Det kan for eksempel være:

  • Stuegang
  • Pleje og medicinering
  • Undersøgelser i andre afdelinger
  • Genoptræning
  • Samtale med forskellige sundhedsprofessionelle.

Stuegang

Der er stuegang i afsnittet hver dag i dagtimerne, dog ikke i weekenden. Der er ikke nødvendigvis stuegang hos dig hver dag.

Stuegang betyder, at en læge og en sygeplejerske kommer og snakker med dig. Du bliver evt. undersøgt, og lægen vurderer, om der er noget, der skal ændres i forhold til din behandling eller om du er klar til at komme hjem. Din pårørende er velkommen til at deltage i stuegang, hvis du ønsker det.

Ernæringsbehandling ved klinisk diætist

Under indlæggelsen kan du blive henvist til en klinisk diætist, hvis du ernæringsmæssigt set er udfordret. Det kan fx være, hvis du har tabt dig meget i forbindelse med din sygdom.

Den kliniske diætist laver en plan for din ernæring med udgangspunkt i din situation, dine præferencer og dine behov for næringsstoffer.

Læger på hospitalet har mulighed for at henvise til ernæringsbehandling hos klinisk diætist efter udskrivelse ved ernæringsrelaterede sygdomme.

Håndhygiejne

Det er meget vigtigt at have god håndhygiejne for at undgå spredning af bakterier på hospitalet.
For at minimere risiko for infektion og smitte, opfordrer vi alle patienter og pårørende til at vaske hænder og benytte håndspritten, som hænger ved alle toiletter og stuer.
Vær også opmærksom på at bruge håndsprit, hvis du tager service, mad fra buffet eller produkter fra køleskab. Det er forskelligt fra afsnit til afsnit, om du må servicere dig selv, eller om personalet serverer for dig.

Mobiltelefoner og tablets

Da du får en enestue under dit ophold, er der ikke mange restriktioner for brug af elektronik i afdelingen.
Vi henstiller dog til, at mange patienter med en akut opstået hjerneskade har brug for hvil flere gange i løbet af dagen og derfor kan du opleve, at vi anbefaler dig at slukke din telefon og anden elektronisk udstyr i løbet af dagen.
Der er adgang til gratis wifi på hospitalet.

Politik om billeder og optagelser i afdelingen

Du er altid velkommen til at dokumentere dit ophold, din behandling og dine samtaler, dog henstiller vi til at du sikrer dig, at når du tager billeder, optager film eller lyd, at de medvirkende er orienteret om din aktivitet. Skal optagelserne anvendes på sociale medier eller andre offentlig tilgængelige platforme, så henstiller vi til, at du sikrer dig mundtligt samtykke fra alle involverede parter, så personhenførbart materiale ikke deles uden tilladelse.
Har du klager henstiller vi til, at du går gennem patientkontoret og afdelingsledelsen og ikke fører klager direkte med materiale fra afdelingen på sociale medier.

Spørgsmål og hjælp

Du kan frit henvende dig til os, hvis du har spørgsmål. Det samme gælder dine pårørende. 

Træk i den røde snor, hvis du har brug for hjælp.

Når du skal hjem

Vejledning før udskrivelse

Du er indlagt så længe, at din tilstand kræver lægebehandling og observation.

Sygeplejersken og lægen vil informere dig om, hvilken medicin, du skal tage derhjemme og om evt. opfølgende undersøgelser, genoptræning eller kontakt med egen læge efter udskrivelsen.
Du får udleveret et udskrivelsesbrev, når din udskrivelse nærmer sig med detaljeret information om dit efterforløb.
Dette brev vil indeholde information om:

  • dit sygdomsforløb
  • den behandling du har fået
  • resultater af din undersøgelse
  • eventuelle aftaler vi har lavet med dig
  • aftaler du selv skal følge op på med egen læge

Du er altid velkommen til at spørge os om din videre plan, hvis du er i tvivl.

Opfølgning

Vi aftaler med dig, om du skal til opfølgning efter din indlæggelse. Du kan komme til opfølgning i neurologisk klinik eller hos din egen læge.

Til pårørende

Besøg

Der er fri besøgstid, men besøg skal foregå under hensyntagen til andre medpatienter, dit behov for hvile og personalets opgaver på stuerne.

Kl. 14.30-17.00 og kl. 18.30-20.30 er ofte gode tider til besøg.

Der kan være individuelle hensyn, som betyder, at vi må begrænse besøgstiden samt antallet af besøgende på stuen.

Børn er velkomne

Børn er meget velkomne til at komme på besøg. Aftal gerne med personalet, hvis der kommer børn.

Mad og drikke 

Der er gratis te og kaffe til pårørende.

Du er velkommen til at spise sammen med patienten. Både mad og drikke bestilles i app'en 'Min Mad', som du finder på stuens tablet eller på din egen telefon eller tablet via siden minmenu.rm.dk. Vælg "Pårørende Madbestilling". Betaling sker via MobilePay.

Det er også muligt at købe mad i kiosken, som ligger i foyeren tæt ved hovedindgangen. Åbningstider: 06:00-22:00 alle ugens dage.

Overnatning

Du er velkommen til at overnatte på stuen. Der er en briks stuen, som kan slås ned. Briksen skal være slået op igen kl.8.00 af hensyn til de aktiviteter, der skal foregå på stuen.

Du får udleveret sengetøj af personalet. Du skal selv rede din seng, tage sengetøjet af og putte det i vasketøjsposen på badeværelset inden du tager hjem.

Du skal være forberedt på, at vi i løbet af natten kommer og ser til patienten.

Din rolle som pårørende

Det kan være hårdt og bekymrende at være pårørende til en patient med en akut neurologisk tilstand og derfor skal du også være velkommen til at snakke med personalet om dine bekymringer eller bede om en samtale med hospitalspræsten, hvis det vil kunne hjælpe dig.
Som pårørende kan man være bekymret for at forlade den der er indlagt, men snak med personalet om din bekymring og om det er ok at du forlader enten stuen eller afdelingen i en periode, for at få luft til dig selv.

Du er velkommen til at deltage i samtaler, stuegang og undersøgelser, hvis du og patienten ønsker det.

Du kan som pårørende hjælpe med, at:

  • høre, hvad der bliver sagt
  • stille spørgsmål
  • eventuelt hjælpe patienten med at forberede spørgsmål.

Se video om at være pårørende til alvorligt syge: Ræk ud - Pårørende til alvorligt syge (www.region-midtjylland.23video.com)

Den sidste tid

For de fleste er det en fordel at være klar over det, når forløbet ændrer sig til at være i den sidste del af livet. Det giver mulighed for at få talt om, hvad der er vigtigt for dig og din pårørende i den nuværende situation:

  • hvilke ønsker der er i forhold til fremtidig pleje og behandling 
  • hvor det skal foregå,
  • ønsker til opholdssted ved livets afslutning

Læs mere om de sidste levedøgn og hvad du kan gøre for patienten

Du kan også finde gode råd til, hvordan du kan være sammen med din kære, der ligger ved livets afslutning på siden: De sidste levedøgn

Orlov som pårørende

Som pårørende til en alvorlig syg kan du søge pleje- og pasningsorlov. Husk at du skal søge i din pårørendes hjemkommune.

Se hvad du skal gøre på borger.dk

Netværk og støtte

Der kan være mange tanker og følelser forbundet med at være alvorligt syg eller pårørende til en. Det kan fx være tanker om, hvordan sygdom påvirker familien. Eller tanker om det at blive afhængig af andres hjælp. Eller bekymringer om sygdommens udvikling og smerter. 

På Neurologisk Afdeling taler vi gerne med dig og dine pårørende om jeres tanker og forsøger at støtte jer bedst muligt. 

Du kan også selv benytte dig af vores andre tilbud:

Eller læse om:

Der findes også andre tilbud hos f.eks.:

Netværk og støtte

Mens du er på hospitalet, kan du benytte dig af vores forskellige tilbud til patienter og pårørende.

Du kan også finde råd og vejledning i forskellige foreninger og netværk f.eks.:

Ud over de etablerede foreninger er der også støttegrupper på facebook for patienter og pårørende.

Find vej

Kontakt

Telefon

Spørgsmål til behandling

Tlf.: 7843 7260

Telefontid: sekretær i dagtid, sygeplejerske om aftenen.

Akut hjælp

Stroke Sengeafsnit
Tlf: 7843 7260

Almen Neurologisk Sengeafsnit
Tlf: 7843 1703

Telefonerne er åbne døgnet rundt for akutte henvendelser.

Adresse

Adresse

Almen Neurologisk Sengeafsnit
Neurologi, Fysio- og Ergoterapi
Regionshospitalet Gødstrup
Hospitalsparken 15
7400 Herning

Indgang og destination

Brug hovedindgangen og gå til fløj R.

E-mail

Skriv en sikker e-mail til os (Hav dit MitID klar):

Send mail via borger.dk