Stomiklinikken
Vi undersøger og behandler dig, som er blevet opereret og har fået en stomi. Her kan du læse om dit forløb og finde praktiske informationer.
Om klinikken
Vi tilbyder:
- forundersøgelser og vejleder dig før operation.
- undersøgelse og behandler også dig, som er blevet opereret og har fået en stomi.
Alle stomiopererede og deres pårørende kan uden lægehenvisning henvende sig telefonisk i stomiambulatoriet for telefonrådgivning eller aftale konsultation ved en af stomisygeplejerskerne.
Vi har telefontid kl. 07:30-09:00 på hverdage. Du kan kontakte os på telefon 78 43 53 80.
Personale du møder
Når du kommer i afsnittet, møder du stomisygeplejersker. Du kan derudover møde studerende og elever, som er under uddannelse.
I Stomiklinikken har vi et tæt samarbejde med sygeplejersker og læger fra andre klinikker og sengeafsnit på hospitalet samt uden for hospitalet fx hjemmesygeplejen, socialrådgivere, patientforeninger og hjælpemiddelproducenter.
Før du kommer
Læs dit indkaldelsesbrev
Hvis du er blevet henvist, indkalder vi dig. Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget for Digital Post.
I brevet finder du information om:
- Hvor og hvornår du skal møde op
- Hvad der skal ske til mødet
- Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde op til din aftalte tid
- Hvad du evt. skal gøre hjemmefra.
Forbered dig
Det er vigtigt, at du forbereder dig og læser den information, du får i dit indkaldelsesbrev. Husk at læse alle bilag og vejledninger.
Det kan også være en god idé at skrive spørgsmål ned, så du er sikker på at få spurgt om, det der er vigtig for dig.
Du må gerne tage en pårørende med.
Dit besøg
Når du ankommer
Skan dit sundhedskort
Når du kommer til hospitalet, skanner du dit sundhedskort på ankomststanderen, som er placeret umiddelbart indenfor hovedindgangen. Følg instruktionerne på ankomststanderen.
Når du kommer til venteområdet ved Stomiklinikken, skanner du dit kort igen. Så ved vi, at du er kommet. Vi kommer og henter dig, når det er din tur.
Ventetid
Du kan opleve ventetid. Vi prøver så vidt muligt at overholde din aftalte tid, men der kan opstå situationer, som kan give ventetid. Vi informerer, så godt vi kan, hvis der opstår forsinkelser.
Vi laver mange forskellige undersøgelser og behandlinger af forskellig varighed. Derfor kan man ikke forvente at blive kaldt ind i den rækkefølge, man ankommer i.
Godt du spør'
Husker du at stille spørgsmål? Se forslag til gode spørgsmål, som både du og dine pårørende kan stille, på www.godtduspoer.dk
Dit forløb
Du og dine pårørende kan komme i Stomiklinikken og få råd og vejledning samt praktisk hjælp til at forebygge og løse de problemer, der kan opstå efter en stomioperation. Problemerne kan være af fysisk, seksuel eller social karakter.
Vi kan bl.a. hjælpe dig med at:
- Blive oplært i irrigationsmetoden og/eller propsystem.
- Se et udvalg af både kendte og nye hjælpemidler inden for stomipleje og orientere dig om dem.
Økonomisk støtte
Midlertidige stomipatienter får produkterne betalt via hospitalet.
Har du en permanent stomi, søger stomisygeplejersken en bevilling på stomibandager hos din kommune. Kommunen betaler for stomibandagerne. Du skal selv sørge for at bestille produkterne ved en bestemt leverandør.
Netværk og støtte
Få råd og vejledning om at være patient og pårørende hos:
Mange kommuner har desuden forskellige støttemuligheder og pårørendevejleder. Du kan henvende dig i din kommune for at få mere information.
Til pårørende
Du er velkommen til at deltage i samtaler og kontroller, hvis du og patienten ønsker det.
Du kan som pårørende hjælpe med, at:
- høre, hvad der bliver sagt under samtalen
- stille spørgsmål
- eventuelt hjælpe med at forberede spørgsmål hjemmefra.