Om klinikken

Sygdomme vi behandler

Vi undersøger og behandler dig, hvis du har høreproblemer.  

Eksempler på undersøgelser og behandlinger vi laver:

Patient får taget høreprøve

Faggrupper du møder

Når du kommer i afsnittet, møder du et team af oto-teknikere, audiologassistenter, speciallæger og sekretærer. Du kan derudover møde studerende og elever, der har opgaver alt efter, hvor de er i deres uddannelse.

Vejledninger og information

I Øre-, Næse- og Halskirurgi har vi lavet information og vejledninger til dig, som har høreproblemer:

Før du kommer

Bliv henvist

For at du kan komme ind til undersøgelse og behandling hos os, skal du have en henvisning.

Du kan blive henvist af:

  • En privatpraktiserende øre-næse-hals læge
  • En anden klinik eller afdeling på hospitalet.

Hvis du er kendt på klinikken fra tidligere høreapparatsbehandling kan du henvise dig selv via selvhenvisning.

Læs dit indkaldelsesbrev

Når du er blevet henvist, indkalder vi dig til undersøgelse eller behandling. Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget for Digital Post.

I brevet finder du information om:

  • Hvor og hvornår du skal møde op
  • Hvad der skal ske under besøget
  • Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde op til din aftalte tid
  • Hvad du evt. skal gøre hjemmefra.

Læs mere om indkaldelse

Forbered dig

Det er vigtigt, at du forbereder dig og læser den information, du får i dit indkaldelsesbrev. Husk at læse alle bilag og vejledninger.

Der kan være flere ting, som du skal forberede i god tid, fx:

  • 1-2 månder inden din aftale: Kontakt egen læge eller praktiserende ørelæge for at få fjernet voks fra ørerne.
  • Hvis du ikke er selvhjulpen, er det vigtigt at du har en hjælper/pårørende med. Personalet på høreklinikken har ikke mulighed for at hjælpe med enventuel personlig pleje.
  • Evt. skrive spørgsmål ned, så du husker at spørge om det, der er vigtigt for dig.
  • Hente den Digitale Forløbsguide - se mere nedenfor eller i dit indkaldelsesbrev.

BEMÆRK at din aftale er på Høreklinikken i Holstebro. Undersøgelsen tager cirka 1-1,5 time.

Hent den Digitale Forløbsguide

Vi bruger Digital Forløbsguide, som er en app, og vi anbefaler, at du henter appen på forhånd.

Forløbsguiden er ikke en erstatning for din øvrige kontakt med hospitalet - men et supplement, hvor du modtager skræddersyet information, der er målrettet lige præcis dit forløb.

Læs mere om Den Digitale Forløbsguide i Region Midtjylland. 

Når du har hentet appen, skal du oprette dig som bruger.

Hent appen "Emento" i Google Play til Android-telefon Hent appen "Emento" i Appstore til iPhone

Dit besøg

Når du ankommer

Skan dit sundhedskort

Når du kommer til høreklinikken, skanner du dit sundhedskort på ankomststanderen, som står ved informationen.

Personalet i informationen står klar til at hjælpe dig, hvis du har brug for det.

Ventetid

Du kan opleve ventetid. Vi prøver så vidt muligt at overholde din aftalte tid, men der kan opstå situationer, som kan give ventetid. Vi informerer, så godt vi kan, hvis der opstår forsinkelser.

Vær opmærksom på, at vi ikke altid kan kalde patienterne ind i den rækkefølge, som de ankommer i. Hvornår det er din tur, afhænger af forskellige ting. Det kommer blandt andet an på hvilken type undersøgelse, du skal have lavet.

VIDEO: Velkommen til Høreklinikken, Holstebro

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Dit forløb

Dit første besøg 

Du kommer ind til en samtale og undersøgelse. 

Her vil vi eksempelvis:

Nogle gange er det nødvendigt at lave et aftryk af dit øre og så vil klinikken to dygtige oto-teknikere, stå klar med aftryksmaterialet.

Formålet med undersøgelsen er at finde ud af, hvordan vi bedst afhjælper og varetager behandlingen af dit høretab. Undersøgelsen tager typisk 1- 1,5 time.

Trykmåling i mellemøret

Undersøgelser i andre afdelinger 

Du kan opleve, at vi sender dig til en anden afdeling for at få lavet flere undersøgelser.

Du vil få en ny indkaldelse til en anden dag.

Svar på din undersøgelse 

Du får typisk svar på din undersøgelse med det samme. Det kan også være, at du skal vente på svar. 

Vi aftaler med dig, hvordan vi fortæller dig om resultatet af undersøgelserne, og hvad der nu skal ske.

Som patient bliver du naturligvis taget med på råd, men i sidste ende er det dog audiologi-assistenten, der vurderer, hvad der virker bedst ved dit høretab.

Du kan få svar på forskellige måder:

  • Digital Post
  • Telefon
  • Samtale i klinikken.

Afslutning af dit forløb

Du er tilknyttet høreklinikken, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling. 

Vi aftaler din eventuelle opfølgende behandling med dig, inden du bliver afsluttet. Du er altid velkommen til at spørge os om din videre plan, hvis du er i tvivl.

På sundhed.dk kan du læse din digitale journal. Her finder du information om dit forløb hos os, og de aftaler vi har lavet. 

Netværk og støtte

Få råd og vejledning om at være patient og pårørende i:

Til pårørende

Du er velkommen til at deltage i samtaler og undersøgelser, hvis du og patienten ønsker det.

Du kan som pårørende hjælpe med, at:

  • høre, hvad der bliver sagt under samtalen
  • stille spørgsmål
  • eventuelt hjælpe med at forberede spørgsmål hjemmefra.

Find vej

Kontakt

Telefon

Ring til Høreklinik Holstebro

Telefon: 78 43 98 50 

Telefontid: Hverdage kl. 10:00-12:00

Akut hjælp

Ved akut behov for hjælp, kontakt egen læge eller lægevagten på tlf. 70 11 31 31.

Adresse

Høreklinik Holstebro 
Øre-, Næse- og Halskirurgi
Lægårdvej 12X
7500 Holstebo

Indgang og destination

Høreklinik Holstebro ligger ved den gamle sygehusgrund i Holstebro.

Mail

Skriv en sikker mail til Øre-, Næse- og Halskirurgi (Hav dit MitID klar):

Send mail via borger.dk