Om afsnittet

Velkommen til vores sengeafsnit

Hos os bliver du indlagt, hvis du har brug for at blive undersøgt, plejet, behandlet eller genoptrænet i forbindelse med:

  • Blodprop eller blødning i hjernen
  • Epilepsi
  • Parkinsons sygdom
  • Multipel sklerose (MS)
  • ALS
  • Kræft
  • Infektioner
  • Hovedpine
  • Andre neurologiske sygdomme

Billede af receptionen på R3 Neurologisk Sengeafsnit

Hvor læge varer en indlæggelse?

Det er forskelligt, hvor længe man er indlagt – nogle gange få timer, andre gange flere dage. Det afhænger af, hvad du fejler, og hvilken behandling du har brug for. Når du er blevet undersøgt, fortæller personalet dig, hvor længe du cirka kan forvente at være indlagt.

Hvem møder du i afsnittet?

Når du er indlagt hos os, vil du møde forskellige fagpersoner, som hver især har fokus på din behandling, pleje og trivsel.

Det kan blandt andet være:

  • Læger
  • Sygeplejersker
  • Social- og sundhedsassistenter
  • Ergoterapeuter
  • Fysioterapeuter
  • Logopæder
  • Neuropsykologer
  • Diætister
  • Serviceassistenter
  • Køkkenpersonale
  • Sekretærer

Du kan også møde studerende og elever, som er i praktik. De deltager i opgaver, der passer til deres uddannelsesniveau – altid under vejledning.

Vi arbejder løbende med forskning og udvikling for at gøre behandlingen endnu bedre. Derfor kan du blive spurgt, om du vil deltage i et forskningsprojekt.
Det er helt frivilligt – og du kan altid sige nej.

Vores undersøgelser og behandlinger

 

 

I Neurologisk Sengeafsnit har vi samlet information om de undersøgelser, behandlinger og emner, som kan være relevante for dig i forbindelse med din indlæggelse.
Gå til oversigten over undersøgelser og behandlinger  

Billede1.jpg

Før du kommer

Du får et indkaldelse

Hvis du har en planlagt indlæggelse, får du et indkaldelsesbrev fra os. Brevet modtager du som Digital Post – eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget for Digital Post via e-Boks.

I brevet kan du læse om:

  • hvor og hvornår du skal møde op

  • hvad der skal ske under indlæggelsen

  • hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde

  • hvad du eventuelt skal gøre hjemmefra

Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post eller som  almindeligt brev, hvis du er fritaget fra Digital Post.

Forbered dig godt

Det er vigtigt, at du læser indkaldelsesbrevet og bilagene grundigt.
Der kan være ting, du skal forberede hjemmefra – for eksempel:

  • Faste

  • Købe smertestillende medicin

  • Arrangere hjemtransport

Det skal du have med

Når du skal indlægges, skal du medbringe:

  • Dit sundhedskort 
  • Din faste medicin i original emballage
  • En opdateret medicinliste (du kan se din medicin i MinSundhed-appen eller Min Læge-appen) 
  • Toiletsager
  • Hjælpemidler – fx plejeprodukter, kørestol, rollator, CPAP, sårplejeprodukter, briller og høreapparater
  • Behageligt tøj og hjemmesko
  • Evt. computer, læsestof eller anden underholdning
  • Oplysninger om kosttilskud, vitaminer eller naturmedicin, du tager

Lad smykker og værdigenstande blive hjemme
Vi anbefaler, at du ikke tager smykker og andre værdigenstande med, da der desværre kan ske tyveri.
Hvis noget bliver stjålet under din indlæggelse, er det din egen indboforsikring, der skal dække tabet.

Hvis du er blevet indlagt akut

En akut indlæggelse kan vare fra få timer til flere dage – alt efter, hvad du skal behandles for. Når du er blevet undersøgt, vil personalet informere dig om, hvor længe du cirka kan forvente at være indlagt.

Når du ankommer

Når du kommer, bliver du taget godt imod af en fra plejegruppen og en læge.

Lægen opretter din journal og lægger en plan for din behandling sammen med dig.

Du kan også få taget blodprøver eller få lavet andre undersøgelser – det afhænger af din tilstand.

Mens du er indlagt

Her finder du praktisk information om, hvordan det er at være indlagt på Neurologisk Sengeafsnit.

Vi ved, at det at være indlagt – uanset årsag – kan vække mange tanker og spørgsmål. Derfor har vi samlet oplysninger om, hvad du kan forvente under dit ophold: Hvordan en typisk dag kan se ud, hvad du har adgang til på stuen, hvordan du bestiller mad, og hvordan vi samarbejder med dig og dine pårørende.

Målet er, at du føler dig tryg, godt informeret og så vidt muligt inddraget i din behandling og pleje. Husk at du og dine pårørenden altid er velkommen til at spørge os.

Når du skal hjem

Vejledning før du bliver udskrevet

Du er indlagt, så længe det er nødvendigt for din behandling. Når du skal udskrives, sørger vi for, at du er godt informeret om det videre forløb.

Udskrivelsesbrev

Du får et udskrivelsesbrev, som beskriver dit forløb hos os.
Brevet bliver sendt til din egen læge og er tilgængeligt for dig selv på sundhed.dk.

I brevet kan du læse om:

  • hvad du har været indlagt for

  • hvilken behandling du har fået

  • resultater af dine undersøgelser

  • aftaler, vi har lavet med dig

  • hvad du selv skal følge op på – fx med din egen læge

Du er altid velkommen til at spørge os, hvis du er i tvivl om noget i din plan.

Opfølgning efter indlæggelsen

Efter din udskrivelse vil din opfølgning ofte foregå hos din egen læge eller en koordinator fra kommunen.

I nogle tilfælde kan du også blive kontaktet af os med et telefonopkald – eller du kan blive inviteret til et møde i vores klinik.

Information til pårørende

Sløret foto af gang med buket i forgrunden

Besøg

Der er fri besøgstid, men vi opfordrer til, at besøg foregår med hensyn til:

  • andre patienter

  • patientens behov for ro og hvile

  • personalets arbejde på stuen

Gode besøgstidspunkter er typisk: Kl. 14.30–17.00 og kl. 18.30–20.30.

I nogle tilfælde kan vi være nødt til at begrænse besøgstiden eller antallet af besøgende af hensyn til patientens situation.

Børn er velkomne

Børn er meget velkomne. Giv gerne personalet besked, hvis der kommer børn på besøg.

Mad og drikke

  • Der er gratis te og kaffe til pårørende.

  • Du er velkommen til at spise sammen med patienten.

  • Mad og drikke bestilles i app’en ‘Min Mad’, som findes både på stuens tablet og via minmenu.rm.dk på din egen enhed. Vælg "Pårørende Madbestilling" og betal via MobilePay.

  • Du kan også købe mad i kiosken ved hovedindgangen.

Overnatning

Du er velkommen til at overnatte på stuen.

  • Der er en briks, som kan slås ned til natten.
    Den skal slås op igen senest kl. 8.00, så personalet kan gøre klar til dagens aktiviteter.
  • Du får udleveret sengetøj af personalet.
    Du skal selv rede sengen, tage sengetøjet af om morgenen og lægge det i vasketøjsposen på badeværelset.
  • Vær opmærksom på, at personalet kan komme ind i løbet af natten for at tilse patienten.

Find vej

Her kan du finde praktisk information om, hvordan du kommer til Regionshospitalet Gødstrup – både med bil og offentlig transport. Du kan også læse om parkering og p-tilladelser og finde link til information om muligheden for at blive kørt til og fra hosptialet.