Om afsnittet

Sygdomme vi behandler

Sengeafsnit for Nyresygdomme er et medicinsk afsnit, der primært behandler med:

  • nyresygdomme
  • sukkersyge
  • forhøjet blodtryk
  • forskydning i saltabalancen
  • andre medicinske sygdomme.

Vi har 18 enestuer. Afsnittet er inddelt i mindre grupper, for at du så vidt muligt møder de samme personer fra dag til dag.

I weekenderne er personalefremmødet reduceret, hvorfor visse procedurer og arbejdsgange er ændret.

Som regel bliver du indlagt akut via Akutmodtagelsen. Din indlæggelse kan også være planlagt eller være åben indlæggelse, hvor du indlægges akut direkte i sengeafsnittet.

Din indlæggelse kan vare fra få timer til flere dage. Det afhænger af årsagen til din indlæggelse, og hvilken behandling du skal gennemgå.

Faggrupper du møder

Når du kommer i afsnittet, møder du forskellige faggrupper. Du kan derudover møde studerende og elever, der har opgaver alt efter, hvor de er i deres uddannelse. Du kan blandt andet møde følgende fagpersoner:

  • læger
  • sygeplejersker
  • social- og sundhedsassistenter
  • diætister
  • fysioterapeuter
  • ergoterapeuter
  • serviceassistenter
  • køkkenfaglige medarbejdere
  • sekretærer
  • bioanalytikere.

Før du kommer

Akut indlæggelse

Du bliver henvist til indlæggelse af din egen læge eller vagtlæge.

Du vil blive modtaget i Akutmodtagelsen, hvor personalet vil undersøge og behandle dig.

Du bliver flyttet til Sengeafsnit for Nyresygdomme, når personalet i Akutmodtagelsen vurderer, at du er klar til at blive flyttet.

Planlagt indlæggelse

Du modtager et indkaldelsesbrev i din E-boks eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget fra Digital Post.

I brevet finder du information om:

  • hvor og hvornår du skal møde op
  • hvad der skal ske under indlæggelsen
  • hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde til planlagt tidspunkt
  • hvad du eventuely skal gøre hjemmefra.

Det er vigtigt, at du forbereder dig og læser den information du får i dit indkaldelsesbrev.

Husk at medbringe

Det skal du have med:

  • dit sundhedskort (sygesikringsbevis)
  • din faste medicin i original indpakning. Hvis du bliver indlagt akut, er det vigtigt, at du får en pårørende eller anden person til at bringe din medicin til afsnittet. Personalet vil spørge ind til din medicin
  • toiletsager
  • hjælpemidler, for eksempel briller eller høreapparat, hvis du bruger det
  • behageligt tøj og hjemmesko
  • eventuelt computer, læsestof eller anden underholdning
  • telefon og oplader
  • eventuelt penge/dankort til indkøb i kiosk eller kantine.

Vi opfordrer dig til at lade smykker og værdigenstande blive derhjemme, da tyveri desværre kan ske. Vær opmærksom på, at det er din indboforsikring, der skal dække, hvis du får stjålet noget på hospitalet.

Mens du er indlagt

Modtagelse

Når du kommer, bliver du modtaget af plejepersonale, som viser dig din patientstue og viser dig tilrette.

Sengestue og faciliteter

Du får din egen stue med eget toilet og bad.

På stuen er der en briks, som kan slås ned, hvis du har en pårørende, der gerne vil overnatte. 

Der er også et fjernsyn på stuen og tablet ved sengen.

Der er gratis wifi på stuen. Det hedder RegionMIDT-Gaest, og du logger ind med dit cpr-nummer.

Vi har et fælles spise/cafe-område, som både du og dine pårørende er meget velkomne til at benytte. I begge ender af afsnittet er desuden opholdsarealer og altaner. 

Mad og drikke

Der er ingen faste spisetider, så du kan bestille mad og drikke hele dagen.

Både mad og drikke bestilles i app'en 'Min Mad', som du finder på stuens tablet eller på din egen telefon eller tablet via siden minmenu.rm.dk. Personalet kan hjælpe dig med at bestille, hvis du har brug for det.

Ernæring er en del af din behandling, og under indlæggelsen er den mad, du kan bestille, nøje afstemt med dine behov for næringsstoffer. Vi tager naturligvis også hensyn til særlige behov, såsom allergier eller ønske om vegetarisk/vegansk kost. Spørg personalet når du kommer, så kan vi hjælpe med at bestille den rette kost.

Dine pårørende er velkomne til at spise sammen med dig.

Mad til pårørende skal altid bestilles via app'en 'Min Mad'. Vælg "Pårørende Madbestilling". Betaling sker via MobilePay.

Dagens forløb

I løbet af en dag foregår der mange forskellige ting.

Det kan for eksempel være:

  • stuegang
  • pleje og medicinering
  • undersøgelser i andre afdelinger
  • samtale med læge og sygeplejerske.

Stuegang

Til stuegang vil du møde en læge og en sygeplejerske/social- og sundhedsassistent, der i samråd med dig vil tage stilling til behandling, pleje samt tid for udskrivelse. På stuegang vil du også kunne få svar på undersøgelsessresultater og på dine spørgsmål.

Din pårørende eller anden nær person er velkommen til at deltage i stuegang, hvis du ønsker det.

Der er stuegang i afsnittet alle hverdage mellem kl. 09.00 og 12.00, dog kan stuegang også forekomme i tidsrummet kl. 13.30-15.00.

Om aftenen og i weekender er der stuegang efter behov. 

Der er ikke nødvendigvis stuegang hos dig hver dag. 

Vær aktiv, når du kan

Jo mere aktiv du kan være, jo hurtigere genvinder du kræfterne. Vi anbefaler, at du er oppe og gå og sidder op, i det omfang du magter. Det kan være hårdt for nogle, men det vil generelt bedre din tilstand og forebygge en række mulige komplikationer. 

Aktivitet, mens du er indlagt, kan være:

  • at tage tøj på om morgenen - meget gerne dit eget tøj
  • at sidde oppe engang imellem i en stol
  • at gå en tur på gangen
  • at sidde oppe i en stol til måltiderne
  • at hente mad og drikke selv fra spisestuen
  • at bruge motionscyklen på gangen.

At være aktiv, når du kan, er med til at at bevare din muskelkraft. Personalet hjælper dig i de situationer, hvor du har brug for en hånd. 

Når du skal hjem

Udskrivelse

Du er indlagt, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.

Når du bliver udskrevet, laver vi et udskrivelsesbrev om din indlæggelse hos os. Brevet sendes til din egen læge og du kan selv finde brevet på sundhed.dk.

I brevet kan du finde information om:

  • dit sygdomsforløb
  • den behandling, du har fået hos os
  • resultatet af dine undersøgelser
  • eventuelle aftaler, vi har lavet med dig.

Hvis du har kontakt til hjemmeplejen før indlæggelse, får vi automatisk besked om, hvilken hjælp du får fra hjemmeplejen. 

Ved udskrivelsen sender vi besked til hjemmeplejen om udskrivelsestidspunkt. Desuden sender vi informationer om din indlæggelse, som kan have betydning for din kontakt med hjemmeplejen. Det kan være i de situationer, hvor der er behov for ekstra hjælp efter udskrivelsen eller behov for etablering af ny kontakt.

Det er din hjemkommune, der vurderer, hvor meget hjælp du kan få.

Til pårørende

Besøg

Der er fri besøgstid, hvilket betyder, at pårørende og gæster kan være på besøg hele døgnet, dog under hensyntagen til patientens behov for hvile og personalets opgaver på stuen.

Der kan være individuelle hensyn, som betyder, at vi må begrænse besøgstiden samt antallet af besøgende på stuen. 

Børn er meget velkomne til at komme på besøg.

Som pårørende er du velkommen til at deltage i samtaler, stuegang og undersøgelser, hvis du og patienten ønsker det.

Du kan som pårørende hjælpe med at:

  • høre, hvad der bliver sagt
  • stille spørgsmål
  • eventuelt hjælpe patienten med at forberede spørgsmål
  • aftale, at én af de pårørende fungerer som kontaktperson til den øvrige familie.

Efter kl. 15.00 på hverdage og i weekender varetager afsnittes læger hovedsageligt akutte opgaver, og du og din pårørende kan derfor ikke forvente at komme til at tale med en læge i dette tidsrum. Dog er der altid plejepersonale til stede, som du og dine pårørende kan henvende jer til.

I kan også ringe til plejepersonalet på afsnittet døgnet rundt.

Mad og drikke 

Der er gratis te og kaffe til pårørende.

Du er velkommen til at spise sammen med patienten. Både mad og drikke bestilles i app'en 'Min Mad', som du finder på stuens tablet eller på din egen telefon eller tablet via siden minmenu.rm.dk. Vælg "Pårørende Madbestilling". Betaling sker via MobilePay.

Det er også muligt at købe mad i Havens Madhus eller i kiosken, som ligger i foyeren tæt ved hovedindgangen. Kioskens åbningstider: Mandag-torsdag kl. 06.00-22.00, fredag 06:00-21:00 samt lørdag, søndag og helligdage 7:00-21:00.

Overnatning

Du er velkommen til at overnatte på stuen. Der er en briks stuen, som kan slås ned til en sovesofa.

Du får udleveret sengetøj af personalet. Du skal selv putte det i vasketøjsposen på badeværelset, inden du tager hjem.

Du skal være forberedt på, at vi i løbet af natten kommer og ser til patienten.

Der skal være nattero fra kl. 21.00.

Find vej

Kontakt

Telefon

Kontakt Sengeafsnit for Nyresygdomme

Tlf. 7843 6730

Telefontid: Telefonen er åben døgnet rundt.

Akut hjælp

Ved akut behov for hjælp, kontakt egen læge eller lægevagten på tlf. 70 11 31 31.

Adresse

Adresse

Sengeafsnit for Nyresygdomme
Medicinsk Afdeling
Regionshospitalet Gødstrup
Hospitalsparken 15
7400 Herning

Indgang og destination

Brug hovedindgangen og gå til fløj B

E-mail

Skriv en sikker e-mail til os (Hav dit MitID klar)

Send mail via borger.dk