Sengeafsnit for Ældresygdomme
Du bliver indlagt hos os, hvis du er en ældre patient med såvel akut opstået medicinsk sygdom som forværring i kroniske sygdomme.
Om afsnittet
Sygdomme vi behandler
I Sengeafsnit for Ældresygdomme varetager vi:
- Behandling, pleje og genoptræning af ældre patienter efter hoftebrud
- VIDEO: Patientens vej i forbindelse med hoftenært brud
- Medicinsk behandling - for eksempel behandling for infektion, blodtransfusion, væskebehandling og udredning for vægttab, træthed, svimmelhed med mere.
Vi har 18 enestuer. Afsnittet er inddelt i mindre grupper, for at du så vidt muligt møder de samme personer fra dag til dag.
Som regel bliver du indlagt akut via Akutmodtagelsen. Din indlæggelse kan også være planlagt eller være åben indlæggelse, hvor du indlægges akut direkte i sengeafsnittet.
Din indlæggelse kan vare fra få timer til flere dage. Det afhænger af årsagen til din indlæggelse, og hvilken behandling du skal gennemgå.
Personale du møder
Når du kommer i afsnittet, møder du forskellige faggrupper. Du kan derudover møde studerende og elever, der har opgaver alt efter, hvor de er i deres uddannelse.
Du kan blandt andet møde følgende fagpersoner:
- læger
- sygeplejersker
- social- og sundhedsassistenter
- diætister
- fysioterapeuter
- ergoterapeuter
- serviceassistenter
- køkkenfaglige medarbejdere
- sekretærer
- bioanalytikere.
Før du kommer
Akut indlæggelse
Du bliver henvist til indlæggelse af din egen læge eller vagtlæge.
Du vil blive modtaget i Akutmodtagelsen, hvor personalet vil gå i gang med at undersøge og behandle dig. Du bliver flyttet til Sengeafsnit for Ældresygdomme, når personalet i Akutmodtagelsen vurderer, at du er klar til at blive flyttet.
Planlagt indlæggelse
Du modtager indkaldelsesbrevet som DigitalPost eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget fra Digital Post.
I brevet finder du information om:
- Hvor og hvornår du skal møde op
- Hvad der skal ske under indlæggelsen
- Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde til planlagt tidspunkt
- Hvad du eventuelt skal gøre hjemmefra.
Det er vigtigt, at du forbereder dig og læser den information du får i dit indkaldelsesbrev.
Husk at medbringe
Det skal du have med:
- dit sundhedskort (sygesikringsbevis)
- din faste medicin i original indpakning. Hvis du bliver indlagt akut, er det vigtigt, at du får en pårørende eller anden person til at bringe din medicin til afsnittet. Personalet vil spørge ind til din medicin
- toiletsager
- hjælpemidler, som for eksempel briller eller høreapparat, hvis du bruger det
- behageligt tøj og hjemmesko
- eventuelt computer, læsestof eller anden underholdning
- telefon og oplader.
Vi opfordrer dig til at lade smykker og værdigenstande blive derhjemme, da tyveri desværre kan ske. Vær opmærksom på, at det er din indboforsikring, der skal dække, hvis du får stjålet noget på hospitalet.
Mens du er indlagt
Modtagelse
Når du kommer, bliver du modtaget af plejepersonale, som viser dig din patientstue og viser dig tilrette.
Sengestue og faciliteter
Du får din egen stue med eget toilet og bad.
På stuen er der en briks, som kan slås ned, hvis du har en pårørende, der gerne vil overnatte.
Der er også et fjernsyn på stuen og tablet ved sengen.
Der er gratis wifi på stuen. Det hedder RegionMIDT-Gaest, og du logger ind med dit cpr-nummer. Find flere praktiske informationer på siden: Praktisk information.
Mad og drikke
Der er ingen faste spisetider, så du kan bestille mad og drikke hele dagen.
Både mad og drikke bestilles i app'en 'Min Mad', som du finder på stuens tablet eller på din egen telefon eller tablet via siden minmenu.rm.dk. Personalet kan hjælpe dig med at bestille, hvis du har brug for det.
Ernæring er en del af din behandling, og under indlæggelsen er den mad, du kan bestille, nøje afstemt med dine behov for næringsstoffer. Vi tager naturligvis også hensyn til særlige behov, såsom allergier eller ønske om vegetarisk/vegansk kost. Spørg personalet når du kommer, så kan vi hjælpe med at bestille den rette kost.
Dine pårørende er velkomne til at spise sammen med dig. Mad til pårørende skal altid bestilles via app'en 'Min Mad'. Vælg "Pårørende Madbestilling". Betaling sker via MobilePay.
Dagens forløb
I løbet af en dag foregår der mange forskellige ting.
Det kan for eksempel være:
- stuegang
- pleje og medicinering
- undersøgelser i andre afdelinger
- samtale med læge og sygeplejerske.
Vi forsøger at tilrettelægge hverdagen, så du møder de samme sygeplejersker og læger, så vidt det er muligt.
Stuegang
Der er stuegang i afsnittet hver dag i dagtimerne (kl. 09:30-15:00), dog ikke i weekenden. Der er ikke nødvendigvis stuegang hos dig hver dag.
Stuegang betyder, at en læge kommer og snakker med dig. Du bliver evt. undersøgt, og lægen vurderer, om der er noget, der skal ændres i forhold til din behandling, eller om du er klar til at komme hjem. Din pårørende er velkommen til at deltage i stuegang, hvis du ønsker det.
Når du skal hjem
Udskrivelse
Du er indlagt, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.
Når du bliver udskrevet, laver vi et udskrivelsesbrev om din indlæggelse hos os. Brevet sendes til din egen læge og du kan selv finde brevet på sundhed.dk.
I brevet kan du finde information om:
- dit sygdomsforløb
- den behandling, du har fået hos os
- resultatet af dine undersøgelser
- eventuelle aftaler, vi har lavet med dig.
Hjemmepleje
Hvis du har kontakt til hjemmeplejen før indlæggelse, får vi automatisk besked om, hvilken hjælp du får fra hjemmeplejen.
Ved udskrivelsen sender vi besked til hjemmeplejen om udskrivelsestidspunkt. Desuden sender vi informationer om din indlæggelse, som kan have betydning for din kontakt med hjemmeplejen. Det kan være i de situationer, hvor der er behov for ekstra hjælp efter udskrivelsen eller behov for etablering af ny kontakt.
Hjemtransport
Hvis du har brug for det, hjælper vi dig gerne med at bestille din hjemtransport fx via Regionens Patientkørsel (MidtTrafik).
Til pårørende
Besøg
Der er fri besøgstid, hvilket betyder, at pårørende og gæster kan være på besøg hele døgnet, dog under hensyntagen til patientens behov for hvile og personalets opgaver på stuen.
Der kan være individuelle hensyn, som betyder, at vi må begrænse besøgstiden samt antallet af besøgende på stuen.
Børn er meget velkomne til at komme på besøg.
Som pårørende er du velkommen til at deltage i samtaler, stuegang og undersøgelser, hvis du og patienten ønsker det.
Du kan som pårørende hjælpe med at:
- høre, hvad der bliver sagt
- stille spørgsmål
- eventuelt hjælpe patienten med at forberede spørgsmål.
Efter kl. 15.00 på hverdage og i weekender varetager afsnittes læger hovedsageligt akutte opgaver, og du og din pårørende kan derfor ikke forvente at komme til at tale med en læge i dette tidsrum. Dog er der altid plejepersonale til stede, som du og dine pårørende kan henvende sig til.
Du kan også ringe til afsnittets plejepersonalet døgnet rundt, men vi har bedst tid til at tale mellem klokken 8:00-15:00 på hverdage og i weekender efter klokken 10:00.
Mad og drikke
Der er gratis te og kaffe til pårørende.
Du er velkommen til at spise sammen med patienten. Både mad og drikke bestilles i app'en 'Min Mad', som du finder på stuens tablet eller på din egen telefon eller tablet via siden minmenu.rm.dk. Vælg "Pårørende Madbestilling". Betaling sker via MobilePay.
Det er også muligt at købe mad i Havens Madhus eller i kiosken, som ligger i foyeren tæt ved hovedindgangen. Kioskens åbningstider: mandag-torsdag 6.00-22.00, fredag 6.00-21.00 og lørdag, søndag og helligdage 7.00-21.00.
Overnatning
Du er velkommen til at overnatte på stuen. Der er en briks på stuen, som kan slås ned til en sovesofa.
Du skal være forberedt på, at vi i løbet af natten kommer og ser til patienten.