Her finder du svar på generelle spørgsmål, som kan dukke op i forbindelse med det at have et CPAP-apparat. Fx om tyveri, rejse, gener fra næse, mund og svælg.
Gå direkte til:
Sådan gør du
Hvis din masker går i stykker, skal du henvende dig til Lungemedicinsk Klinik.
Telefon: 7843 6640 (telefontid: mandag til fredag kl. 8-11 og 13-15)
Der kan være flere årsager til, at din maske er utæt. Det kan blandt andet skyldes forkert størrelse, manglende tilpasning, eller at masken er slidt.
Vær opmærksom på at masken kan justeres, og at den skal strammes lige meget i begge sider.
Hvis du har spørgsmål i forhold til din maske, bedes du kontakte en sygeplejerske:
Telefon: 7843 6640 (telefontid: mandag til fredag kl. 8-11 og 13-15)
Når du er i behandling, kan du få gener som tørhed, tilstoppet næse, løbenæse og nysen. Det kan skyldes irritation af slimhinderne på grund af udtørring eller allergi. For at afhjælpe det, kan der kobles en fugter til dit CPAP.
Hvis ikke det er tilstrækkeligt, kan du prøve at bruge en næsespray med binyrebarkhormon (fås i håndkøb) og/eller næseolie, der beskytter mod udtørring af næseslimhinderne (fås også i håndkøb).
Har du allergi, kan du få allergifiltre til dit CPAP-apparat.
Oplever du gener fra næsen, fx allergi, betændelse, skorpedannelse eller forkølelse, anbefaler vi at skylle næsen med saltvand. Du kan købe hjælpemidler til næseskylning på apoteket.
Hvis du har problemer med, at apparatet går ud, kan det skyldes en løs forbindelse ved strømforsyningen.
Har du problemer med, at apparatet larmer, tjek da om alt er samlet korrekt.
Hvis du ikke selv kan løse problemet, skal du kontakte os:
Telefon: 7843 6640 (telefontid: mandag til fredag kl. 8-11 og 13-15)
CPAP-apparatet regulerer helt automatisk lufttrykket natten igennem efter dit behov. Det betyder, at hver gang dine luftveje lukker til, stiger trykket og på den måde holder lufttrykket dine luftveje åbne, så du ikke holder pauser i vejrtrækningen.
Hvis du vågner ved trykstigningen, kan du trykke på Start/Stop-knappen, hvorefter maskinen starter forfra ved det lave tryk.
Hvis du gentagne gange vågner i løbet af natten på grund af trykstigninger, skal du kontakte Lungemedicinsk Klinik.
Du kan selv bestille nyt udstyr ved at kontakte Lungemedicinsk Klinik.
Hvis masken ikke passer på slangen, skyldes det, at der sidder en hård plastikstuds inde i slangen. Denne hører til den gamle maske og tages ud i forbindelse med udskiftning af maske.
Har du problemer med, at fugteren ikke giver dig fugt nok, kan det hjælpe at ændre indstillingen for at øge fugterniveauet.
Det varierer, hvor meget vand fugteren bruger, men hvis vandniveauet slet ikke falder, og varmelegemet ikke bliver lunt, kan fugteren være defekt.
Du kan finde videovejledning, om hvordan man brugere fugteren. Vælg dit apparet på oversigten nedenfor:
Kan du stadig ikke få det til at virke, kan du kontakte os på telefon 7843 6640 (telefontid: mandag til fredag kl. 8-11 og 13-15).
Vi fraråder, at du bruger vand fra kondenstørretumbler til din fugter, da det kan indeholde skimmel samt sæbe- og parfumerester.
Brug afkølet, kogt vand (kogt 15-20 minutter), destilleret vand eller kildevand uden kalk. Vand direkte fra vandhanen kan også anvendes. Det er vigtigt, at fugteren tømmes for vand dagligt og tørrer ud, før der kommes nyt vand i.
Ønsker du at aflyse eller ændre din tid, skal du kontakte sekretæren på:
Telefon: 78 43 66 40. Telefontid: hverdage fra kl. 10:00-11:00.
Hvis du skal ud at rejse med fly, skal du have et flybrev med dig. Henvend dig til Lungemedicinsk Klinik, hvis du ikke har et flybrev.
Udstyret skal medbringes som håndbagage, da apparatet ikke tåler den hårdhændede behandling, som den indcheckede bagage nogle gange får.
Apparatet kan medbringes i bil, båd og campingvogn. Dette kræver en adapter, som er ekstraudstyr og kan købes direkte ved apparatets producent.
Ved indlæggelse eller operation på hospitalet, skal du altid have dit CPAP-apparat med, så du kan sove med det ligesom derhjemme.
Før en operation er det vigtigt, at du fortæller narkoselægen eller narkosesygeplejersken, at du har søvnapnø.
Nej, der er intet regelmæssigt eftersyn af dit CPAP-apparat. Ved behov kan der foretages eftersyn af dit apparat.
Nogle apparater kan melde om "overskrevet levetid". Det betyder ikke noget for funktionen af apparatet, så længe den blæser, som den plejer, og du føler dig godt behandlet.
Se videovejledninger om rengøring. Vælg dit apparat på listen nedenfor:
Send sikker mail (åbner borger.dk, hvor du skal logge ind med MitID)
Gå direkte til:
Direkte link til denne side: www.godstrup.dk/1437649
Brug ikke informationen på denne side til at stille dine egne diagnoser, og følg kun instruktionerne i vejledningen, hvis hospitalet har henvist dig til siden.