Sengeafsnit for Øre-, Næse- og Halssygdomme
Du bliver indlagt hos os, hvis din behandling af sygdomme i øre, næse eller hals kræver indlæggelse. Børn vil blive indlagt på Børneafdelingen.
Om afsnittet
Sygdomme vi behandler
Du bliver indlagt hos os, hvis du har sygdomme i øre, næse eller hals som kræver indlæggelse.
Du bliver indlagt i forbindelse med en planlagt operation eller behandling. Du kan også blive indlagt akut. Børn bliver indlagt på Sengeafsnit for Børn og Unge.
En indlæggelse kan vare fra få timer til flere dage. Det afhænger af, hvad du skal behandles for.
Faggrupper du møder
Når du kommer i afsnittet, møder du forskellige faggrupper. Du kan derudover møde studerende og elever, der har opgaver alt efter, hvor de er i deres uddannelse.
Du kan blive spurgt, om du vil deltage i forskningsprojekter. Det er altid frivilligt, om du vil være med.
Før du kommer
Læs dit indkaldelsesbrev
Du bliver indkaldt, når du skal opereres eller have behandling, der kræver indlæggelse. Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget fra Digital Post.
I brevet finder du information om:
- Hvor og hvornår du skal møde op
- Hvad der skal ske under indlæggelsen
- Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde
- Hvad du evt. skal gøre hjemmefra.
Forbered dig
Det er vigtigt, at du forbereder dig og læser den information, du får i dit indkaldelsesbrev. Husk at læse alle vejledninger og bilag.
Husk at medbringe
Det skal du have med:
- Dit sundhedskort
- Din faste medicin i original indpakning
- Toiletsager
- Hjælpemidler, som for eksempel briller eller høreapparat, hvis du bruger det
- Behageligt tøj og hjemmesko
- Telefon og oplader
- Evt. computer, læsestof eller anden underholdning.
Vi opfordrer dig til at lade smykker og værdigenstande blive derhjemme, da tyveri desværre kan ske. Vær opmærksom på, at det er din indboforsikring, der skal dække, hvis du får stjålet noget på hospitalet.
Vores undersøgelser og behandlinger
I Øre-, Næse- og Halskirurgi har vi udarbejdet information om undersøgelser og behandlinger samt vejledninger inden for relevante emner.
Mens du er indlagt
Modtagelse
Du skal skanne dit sundhedskort ved en ankomststander, der står umiddelbart indenfor hospitalets hovedindgang, hvis du har tid til operation.
Følg instrukserne på ankomststanderen. Ankomststanderen udskriver automatisk en bon, hvor dit mødested og tid står på.
Når du kommer, bliver du modtaget af en fra personalet, som vise dig godt til rette i afdelingen og fortælle dig om, hvad der skal ske.
Sengestue og faciliteter
Du får din egen stue med eget toilet eller bad.
På stuen er der en briks, som kan slås ned, hvis du har en pårørende, der gerne vil overnatte.
Der er også et fjernsyn på stuen og tablet ved sengen.
Der er gratis Wi-Fi på stuen. Det hedder RegionMIDT-Gaest, og du logger ind med dit cpr-nummer.
Mad og drikke
Der er ingen faste spisetider, så du kan bestille mad og drikke hele dagen.
Både mad og drikke bestilles i app'en 'Min Mad', som du finder på stuens tablet eller på din egen telefon eller tablet via siden minmenu.rm.dk. Personalet kan hjælpe dig med at bestille, hvis du har brug for det.
Ernæring er en del af din behandling, og under indlæggelsen er den mad, du kan bestille nøje afstemt med dine behov for næringsstoffer. Vi tager naturligvis også hensyn til særlige behov som fx allergier eller ønske om vegetarisk/vegansk kost.
Spørg personalet når du kommer, så kan vi hjælpe med at bestille den rette kost.
Dine pårørende er velkomne til at spise sammen med dig.
Mad til pårørende skal også bestilles via app'en 'Min Mad'. Vælg "Pårørende Madbestilling". Betaling sker via Mobile Pay.
Dagens forløb
I løbet af en dag foregår der mange forskellige ting.
Det kan for eksempel være:
- Stuegang
- Pleje og medicinering
- Undersøgelser i andre afdelinger
- Genoptræning
- Samtale med læge og sygeplejerske.
Stuegang
Der er stuegang i afsnittet hver dag. Stuegangen sker typisk om formiddagen. Efter operation vil stuegangen dog ske om eftermiddagen eller aftenen. Hvis du har brug for en ekstra samtale, kan det altid arrangeres.
Stuegang betyder, at en læge og en sygeplejerske kommer og snakker med dig. Du bliver evt. undersøgt, og lægen vurderer, om der er noget, der skal ændres i forhold til din behandling eller om du er klar til at komme hjem. Din pårørende er velkommen til at deltage i stuegang, hvis du ønsker det.
Vi forsøger at tilrettelægge hverdagen, så du møder de samme sygeplejersker og læger, så vidt det er muligt. Når du bliver indlagt får du tildelt en kontaktperson fra afdelingen.
Ernæringsbehandling ved klinisk diætist
Under indlæggelsen kan du blive henvist til en klinisk diætist, hvis du ernæringsmæssigt set er udfordret. Det kan fx være, hvis du har tabt dig meget i forbindelse med din sygdom.
Den kliniske diætist laver en plan for din ernæring med udgangspunkt i din situation, dine præferencer og dine behov for næringsstoffer.
Læger på hospitalet har mulighed for at henvise til ernæringsbehandling hos klinisk diætist efter udskrivelse ved ernæringsrelaterede sygdomme.
Sørgsmål og hjælp
Du kan frit henvende dig til os, hvis du har spørgsmål. Det samme gælder dine pårørende. Træk i den røde snor, hvis du har brug for hjælp.
Når du skal hjem
Vejledning før udskrivelse
Inden du bliver udskrevet, fortæller vi dig, hvad du skal gøre, når du kommer hjem.
Se også den vejledning, som du har fået sammen med dit indkaldelsesbrev. Du er altid velkommen til at spørge os om din videre plan, hvis du er i tvivl.
Udskrivelse
Du er indlagt, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.
Vi laver et udskrivelsesbrev om din indlæggelse hos os, som både du og din egen læge har adgang til på sundhed.dk.
I brevet kan du finde information om:
- dit sygdomsforløb
- den behandling, du har fået hos os
- resultatet af dine undersøgelser
- eventuelle aftaler, vi har lavet med dig.
Læs mere om udskrivelse og videre behandling.
Opfølgning
Vi aftaler med dig, om du skal til opfølgning efter din indlæggelse.
Til pårørende
Besøg
Der er fri besøgstid. Vi henstiller dog til, at du viser hensyn til de andre patienter, der har brug for ro og hvile.
Der kan være individuelle hensyn, som betyder, at vi må begrænse besøgstiden samt antallet af besøgende på stuen.
Børn er velkomne
Børn er meget velkomne til at komme på besøg. Aftal gerne med personalet, hvis der kommer børn.
Mad og drikke
Der er gratis te og kaffe til pårørende.
Du er velkommen til at spise sammen med patienten:
- Både mad og drikke bestilles i app'en 'Min Mad', som du finder på stuens tablet eller på din egen telefon eller tablet via siden minmenu.rm.dk.
- Vælg "Pårørende Madbestilling".
- Betaling sker via Mobile Pay.
Det er også muligt at købe mad i kiosken, som ligger i foyeren tæt ved hovedindgangen. Åbningstider: 06:00-22:00 alle ugens dage.
Overnatning
Du er velkommen til at overnatte på stuen. Der er en briks stuen, som kan slås ned.
Du får udleveret sengetøj af personalet. Du skal selv redde din seng, tage sengetøjet af og putte det i vasketøjsposen på badeværelset inden du tager hjem.
Du skal være forberedt på, at vi i løbet af natten kommer og ser til patienten.
Din rolle som pårørende
Du er velkommen til at deltage i samtaler, stuegang og undersøgelser, hvis du og patienten ønsker det.
Du kan som pårørende hjælpe med, at:
- høre, hvad der bliver sagt
- stille spørgsmål
- eventuelt hjælpe patienten med at forberede spørgsmål.