Sengeafsnit for Lunge- og Infektionssygdomme
Velkommen til vores sengeafsnit. Vi modtager patienter til udredning, behandling og pleje af lungesygdomme og infektionssygdomme.
Om afsnittet
Om afsnittet
På Sengeafsnit for Lunge- og Infektionssygdomme undersøger, behandler og plejer vi patienter, der er indlagt med lungemedicinske sygdomme som fx KOL, astma, lungebetændelse, lungekræft. Vi har også indlagte patienter med andre medicinske lidelser, som ikke direkte er lungerelaterede, det er ofte patienter med forskellige typer af infektioner. Afsnittet har derudover også 3 er kortidspladser for alment medicinske patienter.
Faggrupper du møder
Når du kommer i afsnittet, møder du forskellige faggrupper. Du kan blandt andet møde følgende fagpersoner:
- læger
- sygeplejersker
- social- og sundhedsassistenter
- diætister
- fysioterapeuter
- ergoterapeuter
- serviceassistenter
- køkkenfaglige medarbejdere
- sekretærer
- bioanalytikere.
Du kan derudover møde studerende og elever, der har opgaver alt efter, hvor de er i deres uddannelse.
Før du kommer
Akut indlæggelse
De fleste patienter bliver indlagt via Akutmodtagelsen. Her vil du begynde undersøgelse og behandling. Når du er klar, bliver du flyttet til Sengeafsnit for Lunge- og Infektionssygdomme.
Planlagt indlæggelse
Nogle indlæggelser er planlagte eller sker som åben indlæggelse, hvor du bliver indlagt direkte i sengeafsnittet. Din egen læge eller vagtlæge henviser dig til indlæggelse.
Du modtager et indkaldelsesbrevet som DigitalPost eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget fra Digital Post.
I brevet finder du information om:
- Hvor og hvornår du skal møde op
- Hvad der skal ske under indlæggelsen
- Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde til planlagt tidspunkt
- Hvad du eventuelt skal gøre hjemmefra.
Det er vigtigt, at du forbereder dig og læser den information, du får i dit indkaldelsesbrev.
Husk at medbringe
Det skal du have med:
- Dit sundhedskort (sygesikringsbevis)
- Din faste medicin i original indpakning. Hvis du bliver indlagt akut, er det vigtigt, at du får en pårørende eller anden person til at bringe din medicin til afsnittet. Personalet vil efterspørge din medicin.
- Toiletsager
- Hjælpemidler, for eksempel briller eller høreapparat, hvis du bruger det
- Behageligt tøj og hjemmesko
- Eventuelt computer, læsestof eller anden underholdning
- Telefon og oplader
- Eventuelt penge/dankort til indkøb i kiosk eller kantine.
Vi opfordrer dig til at lade smykker og værdigenstande blive derhjemme, da tyveri desværre kan ske. Vær opmærksom på, at det er din indboforsikring, der skal dække, hvis du får stjålet noget på hospitalet.
Mens du er indlagt
Modtagelse
Når du kommer, bliver du modtaget af en fra personalet, som viser dig din sengestue og fortæller dig, hvad der skal ske.
Sengestue og faciliteter
Du får din egen stue med eget toilet og bad.
- På stuen er der en briks, som kan slås ned, hvis du har en pårørende, der gerne vil overnatte.
- Der er et fjernsyn på stuen og tablet ved sengen.
- Der er gratis wifi på stuen. Det hedder RegionMIDT-Gaest, og du logger ind med dit cpr-nummer.
Mad og drikke
Der er ingen faste spisetider, så du kan bestille mad og drikke hele dagen.
Både mad og drikke bestilles i app'en 'Min Mad', som du finder på stuens tablet eller på din egen telefon eller tablet via siden minmenu.rm.dk. Personalet kan hjælpe dig med at bestille, hvis du har brug for det.
Ernæring er en del af din behandling, og under indlæggelsen er den mad, du kan bestille, nøje afstemt med dine behov for næringsstoffer. Vi tager naturligvis også hensyn til særlige behov, for eksempel allergier eller ønske om vegetarisk/vegansk kost. Spørg personalet når du kommer, så kan vi hjælpe med at bestille den rette kost.
Dine pårørende er velkomne til at spise sammen med dig. Mad til pårørende skal altid bestilles via app'en 'Min Mad'. Vælg "Pårørende Madbestilling". Betaling sker via MobilePay.
Dagens forløb
I løbet af en dag foregår der mange forskellige ting.
Det kan for eksempel være:
- stuegang
- pleje og medicinering
- undersøgelser i andre afdelinger
- samtale med læge og sygeplejerske.
Stuegang
Ved stuegang taler du med en læge og en sygeplejerske eller social- og sundhedsassistent. Sammen med dig beslutter de din behandling, pleje og tidspunkt for udskrivelse. Du kan også få svar på undersøgelser og stille spørgsmål.
Dine pårørende eller en anden nær person er velkommen til at deltage, hvis du ønsker det.
Tidspunkter for stuegang:
- Hverdage: kl. 09.00-12.00 (nogle gange også kl. 13.30-15.00).
- Aften og weekend: Kun ved behov.
Der er ikke nødvendigvis stuegang hos dig hver dag.
Telefoni og internet
Du må gerne benytte mobiltelefon under indlæggelse, dog har vi en forventning om, at telefonen er sat på lydløs under stuegang.
Spørgsmål og hjælp
Du kan frit henvende dig til os, hvis du har spørgsmål. Det samme gælder dine pårørende.
Når du skal hjem
Udskrivelse
Du er indlagt, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.
Når du bliver udskrevet, laver vi et udskrivelsesbrev om din indlæggelse hos os. Brevet sendes til din egen læge, og du kan selv finde brevet på sundhed.dk.
I brevet står der:
- Hvad du har været indlagt for.
- Den behandling, du har fået.
- Resultatet af dine undersøgelser.
- Eventuelle aftaler, vi har lavet med dig.
Hvis du modtager hjemmepleje
Hvis du allerede får hjælp fra hjemmeplejen, får vi automatisk besked om det.
Ved udskrivelsen informerer vi hjemmeplejen om, hvornår du bliver udskrevet, og om der er behov for ekstra hjælp eller ny kontakt efter din udskrivelse.
Opfølgning
Vi aftaler med dig, om du skal til opfølgning efter din indlæggelse. Du kan komme til opfølgning på Lungemedicinsk Klinik eller på Klinik for Infektionssygdomme eller hos din praktiserende læge.
Til pårørende
Besøg
Der er fri besøgstid, hvilket betyder, at pårørende og gæster kan være på besøg hele døgnet, dog under hensyntagen til patientens behov for hvile og personalets opgaver på stuen.
Der kan være individuelle hensyn, som betyder, at vi må begrænse besøgstiden samt antallet af besøgende på stuen.
Børn er meget velkomen til at komme på besøg.
Som pårørende er du velkommen til at deltage i samtaler, stuegang og undersøgelser, hvis du og patienten ønsker det.
Du kan som pårørende hjælpe med at:
- høre, hvad der bliver sagt
- stille spørgsmål
- eventuelt hjælpe patienten med at forberede spørgsmål.
Efter kl. 15.00 på hverdage og i weekender varetager afsnittes læger hovedsageligt akutte opgaver, og du og din pårørende kan derfor ikke forvente at komme til at tale med en læge i dette tidsrum. Dog er der altid plejepersonale til stede, som du og dine pårørende kan henvende sig til.
Telefoniske forespørgsler til plejepersonalet kan ske på alle tider af døgnet.
Mad og drikke
Der er gratis te og kaffe til pårørende.
Du er velkommen til at spise sammen med patienten. Både mad og drikke bestilles i app'en 'Min Mad', som du finder på stuens tablet eller på din egen telefon eller tablet via siden minmenu.rm.dk. Vælg "Pårørende Madbestilling". Betaling sker via MobilePay.
Det er også muligt at købe mad i Havens Madhus eller i kiosken, som ligger i foyeren tæt ved hovedindgangen.
Overnatning
Du er velkommen til at overnatte på stuen. Der er en briks stuen, som kan slås ned til en sovesofa.
Du skal være forberedt på, at vi i løbet af natten kommer og ser til patienten.
Der skal være nattero fra kl. 21.00.