Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle gravide dyrker motion 30 minutter dagligt gennem hele graviditeten. Dette er vigtigt for din sundheds skyld og det har mange fordele i forhold til graviditetens og fødslens forløb. Derudover har det fordele for dit barn. Hvis du dyrker mindst 30 minutters motion dagligt, hvor pulsen stiger, kan du styrke kroppen og mindske risikoen for at udvikle f.eks. svangerskabsforgiftning og graviditetsbetinget sukkersyge. Motion er med til at give dig mere energi og er medvirkende til mindre vægtøgning i graviditeten. Vi ved også, at motion i graviditeten giver færre overvægtige nyfødte børn. Ligesom en cykelrytter træner op til et løb, er det vigtigt at træne op til din fødsel. Hvis du er i god fysisk form og vant til at være aktiv, er det lettere at håndtere fødslen. Du vil også hurtigere være ovenpå efter fødslen.

Her finder du vejledningsvideoer, der kan hjælpe dig med at træne åndedrættet og kroppen før fødslen. Først finder du videoer om træning af åndedrættet - og herefter videoer med yoga. Nederst på siden finder du links til andre træningsvideoer, du kan bruge i graviditeten.

Vejleder: Yogaunderviser og jordemoder Ambika Marianne Ravn 

Derfor skal du træne åndedrættet

Træning af dybt åndedræt

Træning af overfladisk åndedræt

Fødselsforberedelse med yoga

Venepumpeøvelser

Afspænding og åndedrætstræning

Bækkenbundstræning

Rygøvelse & arbejde med smerte

Bækkenrotation

Åbne bækkenet

Åbne kæbe, håndflader og bækkenbund

Hvilestillinger